Turning Point™ ApS

Ole Have Jørgensen

Næsset 2

DK-8700 Horsens

 

+45 2035 4556

ohj@(Slet parentes og indhold!)turning-point.dk

 

 

Branding

Kommunen i videnssamfundet - nogen kalder det branding


En kommune er en geografi – og en organisation – og de to begreber hænger uløseligt sammen. Den kommunale organisation er den største organisation i enhver kommune, og byrådet har suverænt den største indflydelse på udviklingen af den kommunale geografi.
På engelsk har man talt om ”the entrepreneurial city” eller ”the entrepreneurial mode of urban governance”, en opfattelse, der har udviklet sig siden 1970-erne. Kommuner og byer har i stigende grad opfattet sig selv som værende i en konkurrencesituation i forhold til andre kommuner og byer.
Konkurrencen handler om at tiltrække erhvervsvirksomheder for at skaffe flere arbejdspladser, tiltrække nye indbyggere for at øge skattegrundlaget eller tiltrække turister for at styrke omsætningen i lokalområdet.
Og her er kommunens brand af afgørende betydning for at opnå en positiv effekt.


Slagelse Erhvervsråd havde besøg af Ole Have ifm. vores markedsførings-arrangement.  Det blev et spændende, provokerende, eftertænksomt og yderst underholdende indlæg. Ole har en fantastisk evne til at holde fokus, samtidig med at han kommer med skæve vinkler. Han er bestemt ikke bange for at provokere, men gør det med charme og et glimt i øjet. Man hører aldrig Ole Have uden at citere ham den næste lange tid, og jeg har da også på det sidste flere gange taget mig selv i at sige ’Som Ole Have var inde på forleden, så er det vigtigt at……….’ Og dette i rigtig mange sammenhænge. Jeg kan kun anbefale at høre Ole Have hvis I får muligheden, eller endnu bedre arrangere har når der skal gang i debatten.
Morten Hass Augustsen, Slagelse Erhvervsråd, 17. november 2010.